Albert (Bertel), dán szobrász, szül. a tengeren Izland és
Kopenhága között 1770 nov. 19-én, megh. Kopenhágában 1844 március 24-én. 11
éves korában a kopenhágai művészeti akadémia növendéke lett és tehetségével
Reventlow miniszter figyelmét is magára vonta, ugy hogy ez három évre szóló
olaszországi ösztöndíjat eszközölt ki számára. 1797. érkezett Rómába és itt,
főleg Carstens hatása alatt, művészi lelke egész fogékonyságával kezdte az
ókori szobrászat remekműveit tanulmányozni. Szorgalmáról a Bacchust és Ariadnét
ábrázoló csoport (1798) Kopenhágába küldött mintája tanuskodott, 1801.
elkészítette a Kolchiszból távozó Jason hires szobrának mintáját, melyet a
következő évben újra kidolgozott; de 1803. haza utazott volna a nélkül, hogy
valami nagyobb márványmunkát elkészített volna, ha az elutazásra kitűzött napon
Hope angol műbarát meg nem rendeli nála Jasonnak márványból való kivitelét. Ez
csak 1828. készült el, de T. Rómában való tartózkodása biztosítva volt és
egymás után keletkeztek művei, melyek azt mutatják ugyan, hogy művészi
fölfogása mindvégig változatlan maradt, de bámulatos alkotó erejéről és
szellemének különböző tárgyak iránti fogékonyságáról tanuskodnak. 1805.
készültek el: Bacchus, Ganymedes Jupiter sasával, Apollo és az almát tartó
Venus hires szobrai, melyek a természetnek olyan naiv és mégis finom
tanulmányozását és az ókori szoborművek hatását árulják el. Ugyanazon évben a kopenhágai
művészeti akadémia tagja és a bolognai művészeti akadémia tiszteleti tagja
lett. Egymás után keletkeztek: Adonis (1810, müncheni gliptotéka); A művészet
női géniuszát ábrázoló dombornű; Hektor csatára szólítja Párist, és négy
dombormű, u. m.: Amor, az oroszlán megszelídítője; Venus születése; A méh
megsebzi Amort, s Mercurius átadja Bacchust Inónak, melyek mintegy
előtanulmányul szolgáltak leghiresebb művéhez, a Nagy Sándor bevonulását
Babilonba ábrázoló domborművü képszalaghoz (1812), melyet Napoleon rendelt meg
a római Quirinál-palota számára (későbbi márvány kivitelei a
Carlotta-nyaralóban a Como-tó mellett 1828. és a kopenhágai Christiansborgban
1829.). Elkerülve az újkori szobrászat dombormóveinek festőiségét, szinte
klasszikus szellemmel, fölfogással, egyszerüséggel oldotta meg ezt a nehéz
föladatot. Méltón sorakozik hozzá: az éjt és a napot jelképező két, végtelenül
bájos domborműve (1815), mely az újkori szobrászat legtökéletesebb,
legnépszerübb alkotásai közül való; Ganymedes szobra; Byron lord mellszobra;
Pásztorfiu kutyájával; A remény (Tegel kastély Berlin mellett); Mercurius
megöli Argust; Krisztus és tanítványai a tengerek (dombormű a firenzei
Pitti-palota kápolnájában); a három grácia szobra, amely ugy mint női alakját
általában, a nő szépség komoly, Canováénál kevésbbé érzéki, azért az ókori
művészetet jobban megközelítő felfogásáról tanuskodik. 1819. visszatért
Kopenhágába, ott a királyi család tagjainak mellszobrain kivül részben elkezdte
az ottani Boldogasszony-templom díszítésére szolgáló műveit, és pedig
Keresztelő szt. János prédikációját az oromfal számára, a Krisztus bevonulását
Jeruzsálembe ábrázoló domborművű képszalagot, és Krisztus világhirü, nemes
szobrát és az apostolok szobrait, melyek azonban csak a következő évtizedekben
készültek el és világosan mutatják, hogy főleg antik jellegü tehetsége dacára
is, éppen elfogulatlan, naiv, egyszerü fölfogásánál fogva, a keresztény
művészetben is milyen nagyot volt képes alkotni. 1820. ismét Rómába utazott és
ez időtől fogva számos emlékszerü munka megrendelésében részesült, amelyek
azonban, minthogy tehetsége kevésbbé volt alkalma az egyéni jellemző vonások
kifejezésére, főleg allegoriai alakjaikban érvényesülnek. Későbbi művei:
Coppernicus bronz-szobra Varsóban (1830); Poniatowski herceg bronz lovasszobra
(1830, u. o.); VII. Pius pápa márvány síremléke a római Szt.-Péter-templomban
(1830); Leuchtenberg Jenő herceg síremléke a müncheni Szt.-Mihály-templomban;
T. Miksa bajor választó-fejedelem szobra Münchenben; Gutenberg szobra Mainzban
(1837); Schilleré Stuttgartban (1839). 1838. ismét visszatért Kopenhágába és
befejezte a Boldogasszony-templom szoborműveit, elkészítette IV. Keresztély
király bronz-szobrát (roeskildei székesegyház) és Holberg, Öhlenschläger,
Steffens meg a saját mellszobrát. 1841. Rómába utazott, hol elkészítette a hét
napjait ábrázoló géniuszokat a württembergi király számára, az év szakait
ábrázoló domborműveket. 1842-ben utoljára tért vissza Kopenhágába, hol a
Christiansborg kastély szobrászi díszítését tervezte és egy Luther-szobor
előmukálatain dolgozott. Szinházi előadás közben hirtelem halt meg.
Hagyatékából építették a kopenhágai T.-muzeumot (1846), ahol sírja közelében
összes művei, részint eredetiek, részint másolatban, valamint gyüjteményei
láthatók. Tanítványai közül a legkiválóbbak: Bissen, Wolff Emil, Schadow Rezső,
Schwanthaler, Tenerani stb.
Forrás: Pallas Nagylexikon