azon kisebb-nagyobb mérvben összetett szerkezetü készülékek,
melyek az emberi munkaerő támogatása, megkimélése vagy teljes pótlása mellett
annak mennyiségét minőségét és olcsóságát fokozzák. A G. rendszerint 3 részből
állanak, melyeknek egyike az erőt felveszi s amelybe az izomerők, a mozgásban
levő viz ereje, a gőz feszülése, a hevített vagy összenyomott lég és a gáz
feszítő ereje, az elektromosság, a sulyok és rugók hatásai közvetlenül
átmennek; egy másik része e fölvett erőket továbbítja és szabályozza, mig a
harmadik, mely a célbavett alak- és helyváltozásokat, t. i. magát a munkát
teljesíti.
Nem lehet megállapítani, mikor találták fel az első gépet,
mert már a legrégibb történeti népeknek is voltak, noha nagyon kezdetleges
gépeik. Kétségkivül a legrégibb G.-hez tartoznak a tüzet élesztő, a térségek
megöntözésére használt G., mint ezt a khinaiak merítőkerekei és gépei mutatják;
továbbá a fonatok előállításához szükséges G. A mérleg ábrázolatát már a legrégibb
egyiptomi emlékeken is feltalálhatjuk. Mindamellett a G. fejlődése a Watt-féle
gőzgép feltalálásáig (1765-84) rendkivül lassan ment. Krisztus születése
idejében csavarokon, hengerkerekeken, emelő csigákon, csigasoron, vizi
csavarokon, szélkazánnal ellátott szivattyukon, ék-, emeltyü- és
csavarsajtókon, bőrfujtatókon, alulcsapó kerekekkel ellátott vizi malmokon,
bizonyos fuvóhenger-féléken és néhány kezdetleges hadi gépen kivül alig tudtak
egyebet előállítani; a XVI. sz.-ban mint hajtóerőt már a robbanó gázt kezdik
használni és feltalálják az órát; a XV. sz.-ban a nyomdasajtót, a XVIII.
sz.-ban a fonó-G.-et és a szövőszéket találják fel. Nagyszerü fejlődésnek a
gépészet csak a gőz-G.-ek feltalálásával indul s ezeknek fokozatosan
felhasználásán alapszik a modern közlekedési eszközök egész gyorsasága
(vasutak, gőzhajók), A G.-nek művelőségük életére való jelentősége roppant
nagy; ember- és állaterőt takarítanak meg, a munka mennyiségét, minőségét,
olcsóságát nagyobbítják és a művelt ember egész háztartását megjavítják velük.
A Heathcrat-féle Bobinet-gépen előállított sima angol tüllt most 50-szer
olcsóbban adhatják el, mint száz évvel ezelőtt. A 876 000 kg. sulyu
Sándor-oszlopnak Pétervárott felállítása alkalmával mér 681 munkásra, 1950
katonára, 62 csavarral, 186 csigasorra volt szükség, amig azokat az 1,900.000
kg sulyos vasbádog gerendákat, melyekből Stephenson Róbertnek a Menai-szoroson
át vert hidját készítették el, csak három hidraulikus sajtó segélyével vonták
fel; e sajtókat pedig egyetlen gőzgép mozgatta.
Forrás: Pallas Nagylexikon