(Erdészet). A fának legnagyobb részét rendesen nem ott
dolgozzák v. használják fel, ahol termelik, hanem kisebb-nagyobb, sokszor igen
jelentékeny távolságban. Az erdők, nevezetesen a fenyvesek u. i. a hazánkat
koszoruként körülfogó helységekben feküsznek, az ország belsejében pedig főleg
az Alföldön, aránylag kevés erdő van, sőt igen nagy területek teljesen
nélkülözik az erdőket. A hegységi vidékeken tehát fabőség van, a lapályok pedig
rendesen fahiányban szenvednek. Ezen aránytalanság kiegyenlítése végett és mert
többnyire a különben is szegénysorsu és gyér hegyi lakosságnak a fa iránti
igényei könnyen és többnyire a fának silányabb részével is kieglégíthetők, az
erdőbirtokos fatermésének szine-javával a népesebb és vagyonosabb, de fában
szükölködő vidékeket keresi fel, v. pedig fáját az általános közlekedő
eszközökhöz többnyire közelebb fekvő fafogyasztó iparvállalatokhoz v.
telepekhez szállítja. A fának szállítása szárazon és vizen eszközölhető.
Szárazon való szállítására többféle berendezést és építményt lehet használni.
Ezek közt a legközönségesebbek és a leginkább alkalmazottak az erdei utak (l.
o.) fuvarerőre és csusztatók (l. Eregetés és Facsusztatók). A többi ide tartozó
szállíó eszközök és berendezések, u. m. az erdei vas- és fapályák, a hegyi és
sodronykötélpályák és a kötéleregetők, csak különleges helyi és terepviszonyok
között nyerhetnek alkalmazást és aránylag ritkábban fordulnak elő. Az erdei
vaspályák ugyan a legujabb időben hazánkban is oly gyorsan kezdenek terjedni,
hogy nemsokára ezeket is, - amint az Németországban már meg van - a rendes
erdei szállító-eszközökhöz fogjuk számíthatni. Ezek u. i. előnnyel
alkalmazhatók mindenütt, a hol a csusztatás a terep csekély esése miatt már ki
nem vihető, usztatásra v. tutajozásra alkalmas vizek hiányzanak v. berendezve
nincsenek s berendezésök sokkal nagyobb költségbe kerülne; ahol a fuvererő
elégtelen és drága; ahol alkalmas utak hiányzanak s azok kiépítése a fa kihasználásának
rövid tartama, v. pedig a kőnek teljes hiánya miatt nem célszerü; tov. ott,
ahol egy irányban nagy fatömeget aránylag rövid idő alatt nagyobb távolságra és
minden megszakítás nélkül kell szállítani. A fának vizen való szállítása v.
usztatás vagy tutajozás utján történik. Első esetben a termelt fát egyenkint,
utóbbiban pedig több darabot egybekötve, oly erős folyóvizre bocsátják, amely
ezen fát sőt a tutajokat a felteherrel együtt, amit félgyártmány, füvészáru
stb. képezhet, minden egyéb külön erő alkalmazása nélkül tovább viheti. Egy
pillantás hazánk viz- és helyrajzi viszonyaira mindenkit meggyzőhet arról, hogy
a vizen való szállítás - ezen bármily cikkre, de különösen a tömegéhez mérten
csekély értékü fára nézve legolcsóbb szállítási mód - erdeink előnyös
kihasználhatására nézve rendkivüli fontossággal bir. Nagyszámu folyóink és
azoknak mellékágai általában oly szerencsés irányban folynak, hogy azokon még
az ország határai közelében levő zugokban termelt fát is elvégre hazánk fában
szükölködő, de különben gazdagabb belsejébe lehet szállítani. Erdeinkben a vizi
utak nemcsak most képezik a forgalom főereit, hanem valószinüleg mindenkorra
azok fognak maradni. Hazánkban a fa vizen való szabályozott szállítása már
régi; nevezetesen a Garam felső vidékein fémek termeléséhez szükséges fának
leszállítása céljából az usztatás, Mármarosban pedig a sószállítás céljából a
tutajozás régóta gyakoroltatott. Erről tanuskodnak a nevezett vidékeken
található azok a meglehetősen egy idős fákból álló erdők is, melyek jelenleg
már vágható koruak; ilyen egykoron erdők u. i. csak ott találhatók, ahol az
erdő keletkezése, illetve az ujra beerdősülés, s igy az ezt közvetlenül
megelőző kihasználás is rövid időtartam alatt történt. Erdélyben a hegyi
lakósok a tutajozást emlékezet előtti idő óta gyakorolják; az képezte a
főfoglalkozást és a főkeresetet Topánfalva vidékén, Csikban, Gyergyóban stb. A
magyar állami erdőkben a vizi szállítás ez idő szerint oly nagyfoku
tökéletességet ért el, hogy e tekintetben bármely külföldi állammal kiállja a
versenyt.
Forrás: Pallas Nagylexikon