Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
árboc mast
árboc pole
árboc rig
árboc spar
árboc és vi... trim of the...
árboc mögöt... aft of the ...
árboccsúcs masthead
árbocdaru derrick
árbocemelő ... masting she...
árbocfa hounds
árbocfa rig
árbocfa spar
árbocfészek... heel of top...
árbocfészek... housing
árbocgomb pillow
árbockosár crow's-nest...
árbockosár top
árbocmereví... stay
árbocmereví... shroud
árbocmester... rigger

Magyar Magyar Német Német
árboc Mast (r)

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Árboc

(ném. Mast, olasz. albero, angol. mast;) Az a hajón felállított szárfa, mely a vitorláknak felhozására és a vitorlafákkal egyetemben ezeknek kifeszítésére szolgál. Az árbocoknak száma a hajó nagyságától és céljától függ. Egy ugynevezett teljes árbocozottal biró hajónak hácom árboca van, melyek közül az elsőt előárbocnak a középsőt főárbocnak, a hátulsót kereszt v. tatárbocnak nevezik. Az árbocok száma és a felszerelésnek minősége szerint történik a kereskedelmi vitorlás hajóknak az elnevezése is, mint p. a Bark, Brigg, Góner, Kutter, Galeotta stb., melyeknek árbocai vagy szám vagy pedig felszerelés tekintetében egymástól különböznek. Két árbocos hajónak csak elő- és főárboca van, mig kereszt- vagy tat-árboca hiányzik. Azt az árbocot, melynek keresztvitorlafái nincsenek, csonkaárbocnak hivják s többnyire csak egy szárfából (derék- és sudárszárnélkül) áll. Teljes árbocozátu hajókon mindegyik árboc három részből, szárból van összeállítva, úgymint az árboctörzsből, a derékszárból és a sudárszárból. Az árboctörzs az árbocnak alsó és legerősebb része, mely az újkorban, legkivált hadihajóknál öntött vas- vagy acklból is van, mig a derékszár a közép, a sudárszár pedig a felső részt képezi. Ezen egyes száraknak egymással való összeköttetesét illetőleg lásd Árbocozat. Miután a legujabb csatahajók csak gőzgépek által hajtatnak és Vitorlát nem hordanak, a mégis felállított Á.-törzsek erős szerkezetüknél fogva árbockosáraikban csupán a kisebb ürméretü gyorstüzelő ágyuknak elhelyezésére, gyengébb fából készült derékszáraik pedig a jelző lobogóknak felhozására szolgálnak. Az ilyen egyszerübb kötélzetet viselő árbocotcsataárbócnak hivják. A hajó nagyságának és a vitorlázat felületenek megfelelőleg az árbocoknak magassága is különböző. Tengeri hajóknál, különösen fregatta és sorhajóknál a magassága 35-40 métert is meghaladja, mig folyamhajóknál csak 10-12 méter, s csak egy darabból, szárfából áll. A főárboc a legmagasabb, a kereszt- vagy tat-árboc a legalacsonyabb. A hajó orrából rézsút előre nyuló árbocot homlok- vagy orrmányárbocnak nevezik s nagyobb hajókon szintén 3 részből: az orrmánytörzsből, az orrmányderékszárból és az orrmánysudárszárból van összeállítva.

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is